Monday, October 8, 2012

Ayam Panggang Lemak Manis....sedapnyaaa


Assalamualaikum wbt....ni satu lagi resepi ayam golek yg Liza buat....sukaaaa sgt sbb sedap....mula2 tgk kat fb Joha Hassan @ Papajoh, terus laju je telan air liur...hihihii

Macam biase la kalau nk buat yg spesel cmni, mst la tunggu cukup ahli...so, pada tanggal 16 Sept 2012 ari tu, ala2 menyambut hari Malaysia, maka terkorban jugak la ayam ni....ayam golek ni Liza makan dgn nasi putih je, mmg sedap n berbaloi sgt cuba resepi ni....kalau nk buat sikit pun no hal...tp angah nk mkn style omputih, dia cakap...so kena lah bakar sekor2 cmni, pastu nk mkn nnt baru potong.....macam2 anak dara srg tu kan....sambil mkn dia siap angkat ibu jari lagi,  tanda best...mmg puas hati dgn resepi ayam golek ni...

Terima kasih yg tak terhingga buat Papajoh atas resepi yg mmg marbeles ni....Liza minta izin share kat sini pulak ye....thnx sekali lg..



RESEPI AYAM PANGGANG / GOLEK LEMAK MANIS

Bhn2:
1 whole Chicken cut in halves.
15 - 20 shallots (Blend/Kisar)
4 Red Chillies (Blend/Kisar)
4 pcs Kafir Lime leaves (Daun Limau perut)
4 candle nuts
200gm Coconut Milk (Santan)
2 cm Galangal (Lengkuas) (Blend/Kisar)
2 cm Fresh Tumeric (Blend/Kisar)
3 pcs Lemon grass (Serai)
3 pcs of screwpine leaves (Daun Pandan)
Salt & Sugar for taste
4 table spoon of Oil

Heat oil in the wok, add lemon grass and pandan leaves. Add the blend spices and cooked till the aroma rises. Add the chicken, cook for 15/20 mins on medium heat add the coconut milk and cook for another 10mins. Take the chicken out and place on oven tray.
Grilled chicken for 20 to 25 mins in the oven @180C or grilled on charcoal. Garnish with coriander leaves and fresh salad.
- panaskan sedkit minyak, tumis serai dan daun pandan, bila dah wangi, masukkan bhn2 kisar dan daun limau purut dan masak lg hingga wangi..
- masukkan garam dan gula secukup rasa, lepas tu masukkan ayam dan masak hingga ayam separuh masak lbh kurang 15-20 minit.
- lepas tu masukkan santan dan masak lg dlm 10 minit.
- keluarkan ayam dan letak atas tray dan bakar dlm oven 20-25 minit, 180C atau hingga ayam masak...
- boleh lah dihidang dgn nasi putih...walllaaaa
-

11 comments:

khairiah khaizu said...

Salam,
ayam tergolek nmpaknya.....suami saya suka tp saya x pernah buat lg....nanti akak nk cuba resepi nie ye...

Liza said...

wslam kak...cubalh ayam ni, mmg best dan yg pnting bhn pun simple je...

Sonia ~ Nasi Lemak Lover said...

Nampak sedapnya ,.saya baru teringat lama tak masak Ayam panggan.

Liza said...

mmg sedap ni sonia...nnt blh la try ye...

ijayuji said...

Salam kak liza! sedapnya! mcm ayam panggang org siam pulak bila tgk bhn2 dia tu :D kita pun bakar ayam minggu lepas t ayam sihat sikit lah sbb tgh diet ehehe...

adda syuhada said...

sedapnya...

Sari Yusa Ibrahim said...

adohai Kak Liza, tergolek ayam tu membuatkan hatiku tergolek sama kerana tak dapat nak merasa yang tergolek2 tu, hehe

Shikin said...

mak aiiihhh...sedapnya k.liza...cnp yer...

Shikin said...

mak aiiihhh...sedapnya k.liza...cnp yer...

rahel said...

Uwaaaa..satu ekor ayam telah ditumbangkan ....hehehe..nampak sedap la..menyelerakan.

~~zana@pb~~ said...

Kesian ayam tergolek tu, dah habis ye liza. Akk tgk plating liza tu togel je kacang dua kerat...hihi..kalau akk la..keluar oven terus ngap, tak pandai hias2.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...