Thursday, January 11, 2018

Kek Gula Hangus Chef Asma...





Assalamualaikum wbt dan salam manis utk semua...dah masuk dua kali Liza buat resepi kek gula hangus aka kek sarang semut ni guna resepi dr Chef Asma yg dikongsikan kat fb tak lama dulu..

Pertama kali buat terus menderhaka sbb nak cepat..lagipun zaman dulu2 pernah tolong arwah ma buat kek ni tanpa diperap dan kejadian sarang atau lubang2 tu mmg menjadi...jadi Liza cuba bereksperimen dgn resepi dr chef ni, alhamdulilah walaupiun sarang2 tu tak besar sgt tapi Liza cukup puashati dgn rasa kek ni yang tak terlalu manis dan lembut

Terima kasih chef kerana sudi berkongsi resepi ni..





Liza buat 1/2 adunan dr resepi di bawah dan menggunakan loyang 8x8 inci..

RESEPI KEK GULA HANGUS CHEF ASMA

Bhn2:

2 cawan gula pasir
2 cawan air panas
4 tbsp mentega 

- gula digoreng dgn api sederhana besar, bila gula dah cair masukkan air pana ..( hati2 ye )
- tutup api dan masukkan mentega
- ketepikan dan biar suam sebelum guna


Bhn kek :

8 biji telur
2 cawan susu pekat
2 cawan tepung gandum
4 tsp soda bikarbonat
2 tsp esen vanila








- ayak tepung gandum dan soda bikarbonat
- pukul telur hingga kembang dan pekat dgn menggunakan mixer high speed
- masukkan susu pekat dan kacau rata
- perlahankan speed mixer dan masukkan tepung yg telah diayak td
- masukkan esen vanila
- akhir sekali masukkan gula hangus td dan mix sebati
- perap adunan 3-4 jam ( bertutup) utk mendapatkan sarang yg cantik.
- bakar 160C selama 60 minit ( api bawah sahaja)
- bahagian terakhir, bakar 15 minit api atas bawah


* Liza xperap adunan , lepas mix semua bhn baru Liza on kan oven 15 minit, dan terus bakar *




No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...