Wednesday, June 26, 2013

Udang Galah Sabah Masak Sambal Hutan...


Banyak betul n3 tertunggak...ni pun salah satu darinya, rasa2nya dah lebih sebulan masak lauk ni, lepas balik dr Sabah hari tu..sebenarnya udang galah ni kitaorg beli masa g Sabah hari tu, mmg fresh sangat...perghhhh

Puas jugak dok pikir nk masak apa dgn si penyepit biru ni, ye la kan,kalau fresh2 cmni, rebus atau bakar kosong pun sodap...hihii
Tapi takut anak2 tak makan la pulak..last2 terjadilah lauk ni, nak buat pun senang...

Ni la rupa udang galah dr Sabah, fresh kan...

 
 
RESEPI UDANG GALAH MASAK SAMBAL HUTAN
 
 
Bhn2:
8 ekor udang galah - bersihkan dan buang janggut udang( resepi asal guna ayam)

 2 cm lengkuas ~ dititik
 2 batang serai ~ dititik
 Garam dan gula secukup rasa
 Minyak untuk menumis

Bahan Kisar
2 sudu makan biji ketumbar
2 sudu teh jintan halus
15 tangkai lada kering ~ rendam hingga lembut
12 biji bawang merah
8 biji bawang putih
2 cm kunyit hidup

Gaul ayam yang telah dicuci bersih dengan bahan kisar
Panaskan 1 senduk minyak dan tumis serai dan lengkuas sehingga wangi.
Masukkan ayam dan gaul rata
Masak hingga bahan rencah garing dan terbit minyak
Kemudian masukkan sedikit air dan kacau sehingga rata
Masak hingga ayam empuk dan kuahnya menjadi pekat
Taburkan gula dan garam secukup rasa
Enak di makan bersama nasi dan roti.
 
 

Disebabkan udang ni besar, Liza lumur dgn sedikit garam dan kunyit, pastu Liza grg dulu sekejap..

1 comment:

Bbwana adienia said...

salam kak..terliur nih tengok udang galah tu..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...