Thursday, June 27, 2013

Ayam Panggang Yogurt....



Assalamualaikum wbt dan salam buat semua kengkawan...pada yg berpuasa hari ni Liza ucapkan selamat berpuasa dan semoga ibadat kita akan diterima olehNya...Aamiin

Liza mmg suka sgt buat ayam2 panggang cmni sbb ni peberet anak2 n hubby n umi dia sekali...hihihi

Nak buat pun tak susah, sediakan bhn2, blend pastu lumur kat ayam n perap..lg lama kita perap lg best wooo...kali ni Liza try ayam panggang yogurt dr Zila pulak, hari tu pun ada nmpak kat dapur Amie..mmg menyelerakan betul...

Terima kasih  Zila atas perkongsian resepi ni..Liza mintak izin share kat sini pulak ye..


RESEPI AYAM PANGGANG YOGURT

Bhn2:


1 ekor ayam - dipotong 4 dicuci bersih
1 cawan yogurt
3 sudu makan minyak zaitun - kalau tak ada minyak biasa pun boleh
2 sudu makan jus lemon
garam - agak-agak
gula - 2 sudu 
1 sudu makan serbuk cili
1 sudu makan jintan kasar - ditumbuk
1/2 susu jintan halus - ditumbuk
1 sudu makan  rosemarry - ditumbuk
1 sudu makan ketumbar biji - ditumbuk
1 sudu makan lada hitam kasar
1 inci halia - ditumbuk halus
1/2 sudu serbuk kunyit
2 batang serai di ketuk


Cara:
- satukan semua bhn, lumur pada ayam dan  perap selama 1-2 jam, kalau nk perap semalaman pun boleh, lg sedap..
- lapik dulang pembakar dg aluminium foil.
- panggang ayam dgn suhu 180C selama 50 min - 1 jam atau hingga ayam masak dan garing...

5 comments:

Qhaifa Nur said...

salam...

semenjak buat ayam bakar majerin baru ni..rajin benar bakar ayam sekarang..
yang ni pun sedap juga...

Liza said...

wslam nur, try la buat ayam ni pulak, akk pun suka ayam2 panggang cmni, sodaapp..

adda syuhada said...

salam k.liza...
terliur sangat tengok ayam tuh...nanti bleh masuk list utk bulan posa nanti ni..

cik cek said...

Molek je ayam ni bergolek...meratah je sedap ni..kan Liza...:)

Bbwana adienia said...

salam kak..

ayam tu sangat2 la menggoda..memang nampak menyelerakan..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...