Wednesday, March 13, 2013

Rojak Mee Mamak / India...

 
Dah selalu sgt buat rojak mee tp kali ni Liza cuba buat resepi dr dapur Kak Norlie pulak..thnx ye Kak Norlie sbb kuah rojak mee tersangat lah sedapnyaa...Liza mintak izin share resepi kat sini pulak ye..thnx again
 
 
Kalau nak tgk versi dulu yg Liza buat, klik kat SINI ye, tp kali ni Liza tambah ayam grg utk lauk dia...
 

RESEPI ROJAK MEE

Bhn2:

300g keledek
1 liter air (anggaran)
1 mangkuk kecil asam jawa
1 L air (anggaran)
3 bj bawang besar - dikisar
12-15 tangkai lada kering - dikisar (ikut suka pedas)
garam secukupnya
1 cawan kacang tanah - digoreng & dikisar halus
1 cawan gula merah
1/2 cawan gula
1/3 cawan minyak masak

Untuk bahan kuah :
Rebus keledek empuk. Kisar dengan air. Campur asam jawa dengan air, tapis dan ketepikan.
Panaskan minyak, tumis bawang dan lada kering yg telah dikisar. Tuang keledek & kacau.
Masuk kacang tanah, gula merah. Masak sampai terbit minyak.
masukkan garam, dan air asam jawa. Kacau selalu atas api perlahan supaya tidak berkerak
Rasalah masam & manisnya blh di adjust mengikut selera.

* jika dah tumis tapi masih kurang pedas bancuhkan sedikit serbuk cili dan masukkan dalam kuah masak hingga mendidih
* kuah ni boleh juga dimasak secara leburkan semua ( x perlu di tumis ) ia x menggunakan minyak dan bawang besar tapi tukarkan dengan bawang goreng hancurkan dan air tukarkan kepada air asam jawa

# Untuk resepi buat cucur utk rojak mee, blh tgk kat dapur kak Norlie ye, klik je link kat atas tu..#

4 comments:

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

dah lama akak nak cuba buat rojak mamak ni... harap adalah kerajinan utk mencuba..

tun_telani said...

sedap nyer nampak..

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Salam Liza..mmg nampak sedap tu...nk copy resepi la,TQ

siti shafieda said...

sedapnya..tiba2 terasa kemanisan ubi keledek tu :)

boleh cuba ni :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...