Wednesday, March 6, 2013

Pajeri Nenas Tanpa Santan...



Satu lagi menu peberet hubby, kalau dulu kan Liza mmg tak makan pajeri nenas ni tp semenjak dua menjak ni berjangkit pulak dgn cik hubby, pantang jumpa nenas mst nak buat pajeri...hihii

Tapi Liza mmg tak pernah letak santan, ala2 diet katakan...(padahal kalau ada pajeri ni,nasi bertambah2) hihihhii..bg sesape yg nak pajeri nenas ni lagi rasa lemak, tambah la santan kat dlm  kuah dia tu...biasanya Liza akan buat lebih sikit n simpan dlm petiais, bila2 rasa nk mkn keluarkan n panaskan balik...sonang kijo mokcik...hihihi

RESEPI PAJERI NENAS TANPA SANTAN

Bhn2:

1 biji nenas - potong bulat @ separuh bulat
1 senduk rempah kari daging
2 sudu makan kerisik
2sm kayu manis
2 kuntum bunga lawang
5 biji buah pelaga
2 biji bawang besar | dikisar
3 ulas bawang putih | dikisar
Garam, gula secukup rasa
- panaskan minyak dan tumiskan bahan kisar bersama kulit kayu manis, bunga lawang dan bunga pelaga sehingga naik baunya.
- masukkan rempah dan sedikit air. Kacau rata dan biarkan sehingga pecah minyaknya.
 - apabila rempah pecah minyak, masukkan sedikit air dan juga nenas. Biarkan mendidih seketika.
- masukkan kerisik, kacau rata.
- perasakan dengan garam dan gula secukupnya dan angkat.

7 comments:

Qasey Honey said...

slm kak Liza..lauk fav ni..mmg suka pajeri nenas..aduhhh tliur dbuatnya..mne nk cri ni ekk..hihi

sabar dubai said...

Terliurnyeee kak liza......dah lme xmkn pajeri tauuu

Sue @ Nenie said...

Assalamualaikum kak..saya pun suka pajeri nenas tapi masih fail untuk dapat kuah yang pekat dan pecah minyak...

umi's cup cake said...

Kak liza...mengodanya paceri nenas tu

haryati mat yasim said...

nnt nk try buat mlm ni..husband yati suka sgt mkn pajeri nenas ni.tp yati xtahu nk buat.huhu

haryati mat yasim said...

nnt nk try buat mlm ni..husband yati suka sgt mkn pajeri nenas ni.tp yati xtahu nk buat.huhu

Raudah Insyirah said...

Trimakasih atas resepi..izinkan sy panjangkan ilmu ini kpd kawan2 yg lain.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...