Thursday, May 24, 2012

Kari Ayam Tomato Puri....

Hari tu masa tgk lauk ni kat dapur Quinnie tertanya2 jugak cmner la rasanya bila kari bubuh tomato puri....dan disebabkan naaakk sgt tau sedap ke idak, so hari tu Liza try la buat...alhamdulillah, benar bagai dikata Q, kari ni mmg sedap n kaler lagi cantik...

Akak tumpang letak resepi kat sini pulak ye Q, terima kasih daun keladi...hihihihii


RESEPI KARI AYAM TOMATO PURI

Bhn2:

1/2 ekor ayam
sepeket bendi - xletak
3 kentang dibelah 4
daun kari secukupnya
5 sudu besar rempah kari cap O - guna srbk kari adabi
2 sudu besar tomato puree
1 tomato dibelah 6
rempah 4 sekawan
1/2 sudu besar halba campur
sedikit air asam jawa
santan secukupnya
garam dan gula

bahan blend 8 cili kering yg telah direndam
1 bawang besar saiz kecil
4 bawang putih
sedikit halia
1/2 sudu besar jintan kasar

cara2
1. mula2 panaskan minyak...lepas tu tumis bahan blend hingga naik bau dan cili masak....kemudian..masukkan daun kari...rempah 4 sekawan dan halba campur....masak hingga naik bau...lepas tu masukkan rempah kari dan sedikit air..tumis hingga terbit minyak. masukkan tomato puree dan kacau2 rata....

2. masukkan ayam dan kentang...isi air asam jawa....dan santan..masak hingga kentang dan ayam empuk..bila dah masak...isi tomato dan bendi..kecilkan api...reneh hingga terbit minyak..masukkan juga gula dan garam secukupnya...bila dah terbit minyak...tutup api...


Kalau nk tau cmner rasanya kari ayam ni, kenalah buat sendiri ye, tak yah nak mintak2 ngn Liza sbb kompem dah licin....hiihhihihi


9 comments:

hazila said...

Tak pernah lagi letak tomato puri. Biasa letak buah tomato kalau buat kari ikan je...

Shahriah Abdullah Novelis said...

Salam Kak.. wahh sedapnyaa.... kecur aje ni...

tun_telani said...

salam kak liza, pagi esok nk wat roti jala laa.. so tun bawak tupperware nk tapau kuah niii ^^

umi's cup cake said...

kak liza nak semangkuk boleh? nak makan dengan lempeng kelapaku yang penyek ni...

Kakzakie said...

Kalau kakak suka makan roti atau lempeng cecah karu macam ini sedapnya Liz...

Asyifa Mustaffa said...

Salam kak,
sedap...cntik je periuk tu...hahaha,,,
lain yg sy nmpk...:)

JaSSNaNi said...

sedapnya, kari ayam cicah roti.. tak pun kalau terlebih rajin wat roti jala.. nyum nyum.. sedapnyaaaaaa

zila 4ever said...

mesti sedapkan kak liza,x pernah buh tomato puri nie..cicah roti ok jgk kan.:)

Rohah said...

hmmmm kakLiza, nampak menyelerakan sesangat..kalau dapat nasi putih panas2..wauuu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...