Friday, May 4, 2012

Bingka Tanpa Telur dan Award dr Kak Sha....tq



Mula2 Liza nak ucapkan jutaan terima kasih pada kak Sha atas award yg cantik ni....teruskan berblog yer Kak Sha dan semoga terus sukses dalam apa juga bidang yg Kak Sha ceburi....

Resepi bingka pandan tanpa telur ni Liza amik dr dapur Sue, resepi asal dr Kak Fida MyR...hubby ngn anak2 puji kuih ni, sedap diaorg cakap walaupun tak guna telur....alhamdulillah....




RESEPI BINGKA PANDAN TANPA TELUR

Bhn2:

  • 2 cwn tepung gandum
  • 3/4 cawan tepung jagung
  • 1 cwn gula halus
  • 2 cwn santan pekat
  • 2 cawan air pandan (atau air + pandan pes)
  • 1 tin susu cair
  • 3 sb mentega/majerin - cairkan
  • garam secukup rasa
  • sedikit pewarna hijau dan kuning (opt)
  • sedikit bijan - untuk tabur
PENYEDIAANNYA

  1. Campurkan kesemua bahan kecuali bijan dan kacau hingga sebati dan gula larut atau kisar dalam blender dan tapis.
  2. Tuang dalam loyang/acuan bersapu mentega/majerin dan tabur bijan.
  3. Bakar selama 1 jam atau hingga masak.
  4. Sejukkan kuih,potong kecil dan hidangkan.



10 comments:

Qasey Honey said...

alahai comeiiiinye kuih bingka tu...nk 3 singgit bleh...hehehe

umi's cup cake said...

kak liza, senangnya..nanti nak buat la

ijayuji said...

Salam kak liza! kita paling sukeeeeee kalau apa2 yg tak melibatkan telor :D sbb kita ni sensitip dgn bau2 ayam ehehe.. boleh cuba ni kak tp kena tunggu berat kita turun :D

~~zana@pb~~ said...

Liza guna bekas apa tu? Mcm senang nk bakar bekas kecik.....
Kesukaan akk ni..

dapurCikWan said...

alahai..comel nye bingka tu...sayangnye nak makan.. =)

tun_telani said...

kak liza.. 1st time tun jumpa bingka ni tanpa telur.. comel buat bulat2 kecik, senang nk makan.

rahel said...

Hem..nak tumpang makan skali..boleh ye..hehe..

zila 4ever said...

alahai chumil2nya..jimat telur kan..h ehheee bole wt telur dadar..cantiknye ..mesti sedap:)

Yatie said...

comelnya bingka tanpa telur ni..sedap tngk dan berselera nak makan sbb comel sangat2..

Rohah said...

bestnya bingka ni, takde telur pun menjadi..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...