Thursday, May 2, 2013

Kuih Butir Nako / Biji Nangka...ye ke?



Assalamualaikum wbt dan salam bersua kembali...ni la kuih yg hubby request ari tu, mmg dah lama sgt tak buat kuih ni sebenarnya...ye la kan, pjg sgt list resepi yg nk try...kena la habiskan satu persatu kan...

Kuih ni rasanya dkt Kelantan je ada kan, sbb mmg Liza tak pernah pulak jumpa kuih ni kat area2 KL..dan biasanya bulan pose mmg laku la kuih ni..

Kenapa dipanggil kuih butir nako mgkn jugak sbb kuih tu kita gentelkan jd  macam biji nangka kot, kan...

Jom kita tgk resepi kuih butir nako turun temurun dr arwah ma..senang je..


RESEPI KUIH BUTIR NAKO

Bhn2:
Bhn kuih:

2 cawan tepung beras pulut
air pandan secukupnya - 4 helai daun pandan + air (kisar + tapis airnya)          
sedikit kapur makan
secubit garam dan pewarna hijau

- sebelum menguli doh tu, panaskan air dlm periuk.
- masukkan semua bhn ke dlm bekas dan uli hingga tpg dah tak melekat kat tgn  ( masa masukkan air pandan tu, masuk sikit2 ye)
- ambil sedikit doh, bntukkn bulat dan gentel biar lonjong sikit, terus masukkan doh ke dlm air yg tgh mendidih td..
- buatlah hingga habis adunan tepung tu.
- bila kuih tu dah timbul, maknanya kuih tu dah masak.
- angkat dan masukkan ke dlm air sejuk..
 
Bhn2 kuah:
 
Santan pekat secukupnya
Sehiris nipis halia
1 s/t halba
Gula secukup rasa
Secubit garam
 
- masukkan semua bhn kedlm periuk dan masak dgn api sederhana hingga didih.
- kena sentiasa kacau  utk mengelakkan santan tu dr berketul..
- masukkan butir nako td, gaul sebati.
- tutup api dan sedia dihidang...
 
 
 

8 comments:

JaSSNaNi said...

assalam liza..
baru je anak nani cakap nak buat butir nangka hari minggu ni.. entah jadi ke tidok ler.. :D hehehe.. sedap kan desert ni..

Bbwana adienia said...

salam kak liza..

nampak menarik la kuih ni..belum penah makan tapi nampak sedap..

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

husband MaDiHaA pun suka sgt bubur butir nako ni... sdp kunyah kenyal2 je kan...

Amie said...

Pernah makan butir nako ni tapi lum pernah buat sendiri...

mama sara nur said...

assalam
lama x dengar butir nangko tu he hee arwah tok selalu buat gak dulu
kita layan je makan emmm sedap

faa.rosli said...

aritu syanie ada buat dlm masterchef kan..teringin sangat nak rasa..

Ucu Faridah said...

ni yg nak menerai buat ni ...mesti sedap..

Bunda_nora said...

Sedapnyer tengok... tapi tak pernah lagi buat...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...