Sunday, May 12, 2013

Kek Coklat Moist ...Selamat Hari Ibu



Assalamualaikum wbt dan Selamat Hari Ibu utk semua yg bergelar ibu, tak kira lah umi ke, mama, bonda, mummy, ma atau apa sahaja panggilan utk insan tersayang...sesungguhnya pengorbanan ibu mmg tiada bandingannya...pada sesiapa yg masih ada ibu, pastinya sgt gembira kan, tp bg mereka yg dah kehilangan ibu mcm Liza ni, hanya Allah shj yg tau perasaan kami...semoga insan yg kami sayangi ditempatkan di syurga Allah..Aamiin

Ok lah tak mau terus bersedih, moh kita layan kek yg angah buat, dia cakap nk try buat kek yg senang2 utk hari ibu, so, Liza suggest kan kek coklat moist dr Hana ni la sbb hari tu dh buat, mmg sedap..
So, kali ni, angah buat pulak, umi dia cuma pantau je..



Thnx pada Cikgu Hana, kek ni mmg best...akk minta izin share resepi kat sini pulak ye..

RESEPI KEK COKLAT MOIST HANA

Bhn2:
5 biji telur gred A - 3 biji gred B
2 cawan tepung superfine@tepung kek - tpg gandum pon boleh - 1 cwn
1 cawan serbuk koko - 1/2 cwn
2 cawan gula halus - 1 cwn
1 1/4 cawan susu pekat - 1/2 cwn + 1sb
2 1/2 cawan susu segar@susu cair@susu coklat@air biasa- 1 1/4 cwn
1 1/2 cawan minyak - 3/4 cwn
1 1/2 baking powder - 1sk
1 sk soda bikarbonat - 1sk
1 sk esen vanila - 1sk
1 sk garam - secubit

Bahan Topping @ Ganache Coklat
 
100ml whipping cream/fresh cream
250g coklat masakan gelap (dark chocolate)
1 sudu besar golden syrup (utk kurangkan pahit coklat)
1 sudu besar butter (utk topping yg berkilat)


Cara-cara
 
Ayak tepung, serbuk koko, baking powder, garam dan soda bikarbonat.Ketepikan.
Pukul telur dan juga gula halus hingga kembang. Masukkan esen vanila. Putar lagi sebati. (Guna blender pon tak mengapa)
Masukkan susu segar@susu cair. Kemudian masukkan bahan ayak tadi. Gaul sebati.Akhir sekali masukkan minyak.
Oleskan loyang dengan sedikit butter/marjerin, tuang adunan kek dan kukus lebih kurang 1 jam atau sehingga masak. kek nih boleh juga dibakar di oven dengan suhu 170.
Sejukkan kek. Sementara itu buat topping/ganache coklat.Panaskan whipping cream/fresh cream sebentar (tak perlu hingga mendidih). Jika tiada boleh sub dgn susu segar/susu cair tapi kurangkan sukatan 50ml. Masukkan coklat masakan. Kacau hingga cair dan licin. Kemudian masukkan syrup dan juga butter. Kacau sebati. Tuang ke atas kek yang dah sejuk tadi.
Masukkan peti ais kemudian baru potong dan hidang.


Nota Hana : Untuk topping coklat seperti gambar, hana curah ganache dua kali. Sekali utk salut kek, dan sekali lagi utk topping yg meleleh. Untuk salut kek hana buat satu adunan topping di atas. Lebihan ganache hana simpan dan sejukkan dalam peti ais sebentar untuk paipkan border atau buat bunga. Untuk topping meleleh tuh hana buat setengah adunan dr resepi topping di atas. Kene pastikan kek sejuk dan topping pertama dah beku supaya topping meleleh cantik dan tak cair sangat.
# Yg ni kena tgk gambar kek kat link Hana ye..Liza tak buat..#

6 comments:

Cheq Sue said...

Selamat hari ibu buat liza... ^^

hana said...

salam kak.liza...
selamat ari ibu kak... beruntungnyer anak akak dah pandai masak. elok jer kejadiannya.. tak sabar nak tunggu anak dara saya yg sorang tuh cepat membeso.. hihihihi
tima kasih kak sudi mencuba... :)

Bbwana adienia said...

salam kak liza..

happy mother's day..sedapnya choc moist cake tu..yummy..

Amie said...

Selamat Hari ibu Liza sayanggg... senyum selalu.
Kek coklat kita sama he he ehh.

saifudin abu izzudin said...

nice day :)
Bermimpilah tentang apa yang ingin kamu impikan,
pergilah ke tempat-tempat kamu inginkan,
Jadilah seperti yang kamu inginkan,
karena kamu hanya memiliki satu kehidupan
dan satu kesempatan untuk melakukan hal-hal
yang ingin kamu lakukan

http://www.nolimitadventure.com/

❤Kamsiah❤ said...

gebu..lembab...mintak sepotong..:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...