Friday, May 10, 2013

Apam Salju / Apam Nasi...




Assalamualaikum wbt dan salam manis buat semua...hari ni adalah hari terakhir dlm bulan Jamadilakhir 1434H, bermakna besok bermulalah bulan Rejab iaitu bulan Allah...semoga kita semua terus diberi kekuatan utk terus beribadat dan melakukan perkara2 yg diredhai olehNya....Aaminn

Ok lah berbalik pada apam salju ni pulak, sebenarnya mmg dah lama tak buat, tetiba je teringin nk mkn..kali ni Liza buat dgn kaler yg terang2 sikit, saje nak tukar selera...hihhihii

Kalau nk tgk apam yg lepas2 boleh klik kat SINI atau SINI...Liza letak lg resepi kat sini ye..


RESEPI APAM NASI/ APAM SALJU

Bhn2:

2 cwn nasi sejuk
2 cwn tpg gndum
2 cwn tpg beras
1 cwn gula perang
3/4 cwn gula pasir
2 1/2cwn air
2 cm/teh yis segera
kelapa parut & secubit garam - gaul (utk kelapa tahan lebih lama, kukus sekejap)

- kisar nasi bersama air , tuang air sdkt demi sdkt.
- masukkan gula perang dan gula pasir & kisar lg hingga sebati
- dlm satu bekas lain , campurkan kedua2 tpg dan yis dan gaul rata
- tuang bhn2 kisar td kedlam bekas tepung dan gaul hingga sebati
- tutup bekas dan perap adunan selama 3 jam
- panaskan kukusan, sapu acuan dgn sdkt minyak mkn
- sudukan adunan apam dan kukus selama 15 min.


# Sebenarnya Liza tak pasti empunya resepi ni ye, andaikata empunya resepi ni singgah kat dapur Liza ni, Liza mintak dihalalkan segala perkongsian ni, terima kasih #..

9 comments:

Kakzakie said...

Wrana-warna yg Liza guna tu menggoda mata kakak sebenarnya.. macam nak ngap aje kakak rasa:)

Tina Othman said...

Sedapnya, naknya mkn dgn kelapa parut nyum

umi's cup cake said...

Menariknya apam ni...umi belum pernah buat lagi...masuk list dulu la kak liza

Amie said...

Selamat pagi Liza,
sedapkan apam nasi... harum baunya... suka makan ni Liza, berketul2...masuk mulut!

Qhaifa Nur said...

salam..
sedapnya mata tengok apam ni..

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

akak pun dah lama tak buat apam ni.. sedap & senang je nak buat kan... dpt pula ada nyor parut yg muda sikit.. lagi laju menyuap ke mulut!

hana said...

sedapnyer apammm... dah lama beno tak membuatnya.. asyik beli jer taunyer! ngee ngeee

Gee® said...

Comey lote

Gee® said...

Comey lote

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...