Tuesday, September 20, 2011

Puding Aiskrim Coklat..walllaaaa


Yeeehaaaa...inilah puding peberet anak2..walaupun bru pes time buat,tp mmg puas hati sesangat...anak2 mkn berulang2 sampai habis...letih masak pun hilang bila tgk anak2 berselera sekali mkn...resepi ni hasil dr jejalan kat umah Izah...thanx yer...Liza CnP kat sini pulak..

                                                    PUDING AISKRIM COKLAT

                                                                      Bahan2

2 s/b serbuk agar-agar [1 bungkus agar-agar panjang tu] *izah guna serbuk-Liza pun guna serbuk

5 cawan air

1 cawan gula

1 tin susu cair

2 s/b tepung jagung

2 cawan aiskrim keladi *izah guna perasa coklat n strawberi-Liza guna perasa coklat jer

pewarna purple *izah tak letak pewarne-Liza letak pewarna coklat

hiasan..sebarang pilihan



Cara

1. Masakkan serbuk agar-agar dan air sehingga larut dan mendideh.

2. Masukkan gula dan biarkan mendidih lagi.

3. Masukkan susu cair yg dibancuh dengan tepung jagung. Biarkan mendideh.

4. Angkat dari api dan tapiskandalam mangkuk besar.

5. Masukkan aiskrim keladi dalam adunan puding dan kacau rata sehingga aiskrim cair.

6. Masukkan separuh adunan dalam mangkuk acuan pilihan dan bekukan sebentar.

7. Masukkan pewarna purple kedalam adunan yg separuh lagi.

8. Bila adunan dalam acuan telah mulai keras, masukkan adunan yg berwarna purple keatasnya dan sejukkan.

9. Terbalikkan puding dan hiaslah mengikut pilihan sendiri.

10. Hidangkan sejuk.

                                                               mmmmm...sedapnya

4 comments:

Cheq Sue said...

walllaaaa...nak makan jugak, tapi xmo buat, nak sikit boleh???

Diana @ Melley Mey said...

sedaaaapnyaaa ada puding aiskrim coklat... x perna lg buat puding nie.. pasti sedap nie kan... sedap nya nie jika makan sejuk2... nak nak nak... hehehhehee

AI said...

- nampak pon dah sedap...nakkkkk

Liza said...

alaaa...semua dh terlambat laa..dh habis...xdapat den nak nolong..hihihi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...