Sunday, September 11, 2011

Cucur Udang Geragau Sayuran..

Salah satu menu kegemaran family untuk minum petang...kali ni Liza campur udang geragau dgn sayuran..kira2 menu sihat la utk semua kan..resepi ni rasa2nya macam yg org lain buat jugak, sama jer..cuma tambah2 jer apa yg nak dibubuh kat dlm cucur tu..ikut selera masing2 laa..



CUCUR UDANG GERAGAU SAYURAN

Bhn2

Tepung gandum
Air - ikut kepekatan
Garam
Serbuk penaik
Pewarna kuning
Udang geragau
Lobak merah
Daun sup
Taugeh

- campur semua bhn dan biarkan sebentar
- grg dalam minyak panas, api jgn terlalu besar
- bila dah garing, angkat dan sedia dimakan bersama cili sos atau sos kegemaran.


Liza makan dgn sos pencicah resepi ari tu..utk memudahkan Liza paste kat sini pulak la..

SOS PENCICAH / COLEK

Bhn2

Bwg putih
Cili boh
Gula melaka
Cuka / air asam jawa
Tpg jagung - utk pekatkan kuah
Air secukupnya
Garam
Gula

- semua bhan kecuali tpg jagung dimasak hingga sdkt pekat, masukkan tpg jagung ikut kepekatan yg dikehendaki..
* blh juga ditumis dahulu bwg pth dan cili boh hingga sedikit garing, bru masukkan bhn2 lain..


3 comments:

Cheq Sue said...

Bila tgk geragau ni...teringat raya baruni...soh adik pi beli udang kering sekali dibawaknya balik udang geragau... haishhhh geram tol

Lovely Kitchen said...

anto sikit cucur udang tu ke Lovely kitchen...hihii

rahel said...

Liza,lapar la Rahel tengok cucur udang geragau tu,nak tumpang cicah..hehe..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...