Wednesday, April 13, 2016

Roti Jala Lembut dan Kerutuk Daging....



Menu yg dah lama Liza buat tapi baru sempat nk masuk dlm blog,hihii
Kadang2 tu bila dah tak tau nak masak apa utk lunch, ni lah jadi dia..tak pe la kan, jnji ank2 suka..ibu setuju je,hihihi







RESEPI ROTI JALA YG LEMBUT DAN SEDAP

Bhn2:

( 48 - 50 keping )

500 g tepung gandum
1 camt garam
1 camt pewarna kuning
500 ml susu segar
3 biji telur
550 ml air - sekiranya semasa menyediakan adunan, ianya agak pekat tambahkan sedikit air
2 camb minyak



Cara :

Blend semua bahan2 hingga sebati. Tuang kedalam mangkuk besar. Biarkan adunan selama 10 - 50 minit.
Panaskan kuali leper ( non stick pan ) yang tidak melekat atas api sederhana. Kacau cedok adunan guna acuan roti jala dan bermula dari bulatan luar, pusingkan acuan kira-kira 6 - 8 cm di atas kuali.
Terus memusing dalam bulatan untuk membentuk juraian roti jala. Jangan buat pada bahagian yang sama dua kali kerana roti jala akan menjadi tebal.
Biarkan masak tetapi jangan sampai keperangan.
Angkat dan lipat roti dalam bentuk baji atau gulungkan. Ulangi proses yang sama sehingga semua adunan habis di gunakan.









RESEPI KERUTUK DAGING
Bhn2:

1 kilo daging - rebus hingga empuk bersama sdkt garam
6 ulas bwg merah*
2 ulas bwg pth*
1/2 inci lengkuas*
2 btg serai*
1 inci halia*
1/2 inci kunyit hidup*
1 paket kecil rempah kerutup (Liza guna adabi)
2 s/b rempah kari dgg
2-3 s/b cili mesin
1/2 cawan kerisik
1 keping gula merah (nise)
Garam, gula secukup rasa
1 cawan santan pekat dr sebiji kelapa
4 biji ubi kentang (Liza tambah) - belah 4
Air asam jawa
4 sekawan
Daun pandan
Minyak

- bhn2 brtanda * dimesin halus
- panaskan minyak dan masukkan daun pandan dulu (utk bg kerutup ni wangi)
- bila dah naik bau, masukkan 4 sekawan dan bhn2 yg dimesin.
- masukkan pula rempah2 yg tlh dicampur dgn sedikit air, cili mesin dan air asam jawa
- biar sehingga naik minyak br masukkan dgg,kentang dan santan
- bila dah mendidih, masukkan pula gula melaka dan garam serta perasa (optional)
- biarkan sehingga sedikit pekat dan masukkan kerisik
- sedia dihidang dan boleh la dimamam....







1 comment:

IBU SUNARTI DI KALIMANTAN said...

Ass...saya tidak menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini dan ini semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya yang dulunya bukan siapa-siapa bahkan saya juga selalu dihina orang dan alhamdulillah kini sekaran saya sudah punya segalanya,itu semua atas bantuan beliau.Saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH RAWA GUMPALA atas bantuan nomor dan dana ghaibnya,alhamdulillah kini saya sudah bisa membuka usaha kembali yang dulunya pakum karna masalah faktor ekonomi dan kini kami sekeluarga sudah sangat serba berkecukupan dan tidak pernah lagi hutang sana sini,,bagi anda yang punya masalah keuangan jangan sungkan-sungkan untuk menhubungi MBAH RAWA GUMPALA karna insya allah beliau akan membantu semua masalah anda dan baru kali ini juga saya mendaptkan para normal yang sangat hebat dan benar-benar terbukti nyata,ini bukan hanya sekedar cerita tapi inilah kisah nyata yang benar-benar nyata dari saya




(((( BUKA BLO DANA GHAIB DAN NOMOR GHAIB MBAH RAWA GUMPALA ))))







Ass...saya tidak menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini dan ini semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya yang dulunya bukan siapa-siapa bahkan saya juga selalu dihina orang dan alhamdulillah kini sekaran saya sudah punya segalanya,itu semua atas bantuan beliau.Saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH RAWA GUMPALA atas bantuan nomor dan dana ghaibnya,alhamdulillah kini saya sudah bisa membuka usaha kembali yang dulunya pakum karna masalah faktor ekonomi dan kini kami sekeluarga sudah sangat serba berkecukupan dan tidak pernah lagi hutang sana sini,,bagi anda yang punya masalah keuangan jangan sungkan-sungkan untuk menhubungi MBAH RAWA GUMPALA karna insya allah beliau akan membantu semua masalah anda dan baru kali ini juga saya mendaptkan para normal yang sangat hebat dan benar-benar terbukti nyata,ini bukan hanya sekedar cerita tapi inilah kisah nyata yang benar-benar nyata dari saya.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...