Thursday, April 7, 2016

Karipap Pusing Bonda Style....




Liza tgk bnyk sgt resepi utk karipap pusing ni..tapi Liza ttp setia dgn resepi dan cara dr arwah ma sbb ia tak terlalu rapuh dan masih ada rasa liat2 tu..pernah kitaorg g makan kt satu tempat tu, nampak mcm sedap je karipap pusing tu, sekali bila masuk mulut terus hancuss..hubby n anak2 pun apalagi, komplen xsudah..sejak dr tu la tiap kali nk mkn karipap, maka mmg terpaksalah merajinkan diri utk buat,sian kt anak2 n hubby...padahal sendiri pun nk mkn,hihihi

Pada yg nak tgk step by step cara buat karipap pusing ni versi arwah ma, blh klik kat SINI ye..







RESEPI KARIPAP PUSING ARWAH MA STYLE
Bhn2 doh :
     A
4 cwn tpung gandum
Sdkt garam
Airsecukupnya
- semua bhn diuli hingga jadi doh...ketepikan

     B
1 cwn tpung gandum
3 s/b mentega / marjerin
- semua bhn diuli hingga blh dikepalkan..kalau still xblh kepal, tambahkan lagi mentega /marjerin



RESEPI INTI KARI AYAM/ DAGING
Bhn2:

200 gm ayam @ daging - potong kecil2
500 gm ubi kentang / ubi keledek - potong dadu
5 ulas bwg merah *
1 ulas bwg pth *
1 cm halia *
Cili mesin - 2 s/besar
Serbuk kari ayam - 3 s/ besar
1 labu bwg besar - potong dadu
Daun sup - hiris nipis
Garam, gula dan serbuk perasa
Minyak utk menumis
Air

- tumbuk lumat bhn bertanda *.
- campurkan bhn2 tumbuk, cili mesin dan srbk kari bersama sdkt air..kacau sebati.
- panaskan minyak dan tumis bhn td hingga garing dan naik bau.
- masukkan ayam / daging dan sdkt air .
- bila ayam /dgg dah empuk, masukkan ubi kentang/ keledek bersama air secukupnya utk mengempukkan ubi td.
- masukkan juga garam, gula dan serbuk perasa.
- bila dah cukup rasa dan ubi td dah empuk, masukkan daun sup dan bawang besar yg dipotong dadu.
- gaul hingga bhn2 sebati dan betul2 kering.
- sejukkan dan sedia digunakan.
- sesuai utk roti john, karipap, inti puff segera, inti roti, inti mini murtabak dll...
- blh jugak disimpan dlm fridge utk tahan lama...bila nak guna, keluarkan dan biar lembut baru guna..


3 comments:

Amie said...

Suka makan karipap... tapi kalau buat karipap suka buat ramai2 he he heee....

Ayu said...

Asalam Liza,
Waduh karipap memang favourite akak & famili..
Tengok karipap liza..memang terliur seh...
Tengok dah dapat rasa kesedapannya....;)

IBU SUNARTI DI KALIMANTAN said...

Ass...saya tidak menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini dan ini semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya yang dulunya bukan siapa-siapa bahkan saya juga selalu dihina orang dan alhamdulillah kini sekaran saya sudah punya segalanya,itu semua atas bantuan beliau.Saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH RAWA GUMPALA atas bantuan nomor dan dana ghaibnya,alhamdulillah kini saya sudah bisa membuka usaha kembali yang dulunya pakum karna masalah faktor ekonomi dan kini kami sekeluarga sudah sangat serba berkecukupan dan tidak pernah lagi hutang sana sini,,bagi anda yang punya masalah keuangan jangan sungkan-sungkan untuk menhubungi MBAH RAWA GUMPALA karna insya allah beliau akan membantu semua masalah anda dan baru kali ini juga saya mendaptkan para normal yang sangat hebat dan benar-benar terbukti nyata,ini bukan hanya sekedar cerita tapi inilah kisah nyata yang benar-benar nyata dari saya




(((( BUKA BLO DANA GHAIB DAN NOMOR GHAIB MBAH RAWA GUMPALA ))))







Ass...saya tidak menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini dan ini semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya yang dulunya bukan siapa-siapa bahkan saya juga selalu dihina orang dan alhamdulillah kini sekaran saya sudah punya segalanya,itu semua atas bantuan beliau.Saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH RAWA GUMPALA atas bantuan nomor dan dana ghaibnya,alhamdulillah kini saya sudah bisa membuka usaha kembali yang dulunya pakum karna masalah faktor ekonomi dan kini kami sekeluarga sudah sangat serba berkecukupan dan tidak pernah lagi hutang sana sini,,bagi anda yang punya masalah keuangan jangan sungkan-sungkan untuk menhubungi MBAH RAWA GUMPALA karna insya allah beliau akan membantu semua masalah anda dan baru kali ini juga saya mendaptkan para normal yang sangat hebat dan benar-benar terbukti nyata,ini bukan hanya sekedar cerita tapi inilah kisah nyata yang benar-benar nyata dari saya.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...