Wednesday, November 20, 2013

Masala Kambing Pakistan....



Dah lama rasanya nk try masala kambing Pakistan ni..ye la kan, kalau dah namanya masala ni biasanya mmg sedap hingga menjilat jari...jadi kali ni Liza merantau jauh sikit ke Pakistan utk cuba resepi ni, perghhhh mmg tak sia2 lah perjalanan sejauh tu...ihhihii

Masala kambing ni mmg sedap, mana tidaknya, dah resepi dr chef Pakistan, kompem la sedap...terima kasih sgt2 pada Kak Fatim yg sudi berkongsi dgn kita semua resepi masala kambing Pakistan yg sedap ni...tapi ada bhn2 yg Liza tambah ikut selera..



RESEPI MASALA KAMBING PAKISTAN

Bhn2:

1 Kilo kambing
Air secukupnya untuk merebus
Semangkuk santan / secawan susu / secawan tairu (pilih salah satu)- Liza guna yogurt

4 biji ubi kentang - potong 4
Daun ketumbar - potong

Rempahnya:

2 sudu makan serbuk jintan putih
2 sudu makan serbuk rempah saja(coriander powder)
2 sudu makan serbuk paprika (boleh dibeli di hypermarket)
1 sudu makan serbuk cili atau cayyenne (boleh dibeli di hypermarket)
1 sudu teh serbuk kunyit
1 sudu teh garam masala (dapatkan dikedai rempah/mamak)
1 sudu teh serbuk pala
2 sudu makan tomato puree

2 s/b rempah kari - Liza tambah
Bahan tumis :

Minyak untuk menumis
1 batang kulit kayu manis
5 biji buah pelaga
2 biji bawang besar dipotong dadu
2 biji buah tomato dicincang
3 inci halia ditumbuk lumat
6 ulas bawang putih ditumbuk lumat

Cara-cara memasaknya:

1. Seperti biasa, masuk dapur bacalah doa memudahkan kerja :
"Rabbana atina milladunka rahmataw wahaiyiklana minanrina rashada "

2. Pasang api bacalah doa ini:
" Allahhumma la aisya illa aisul akhiroh, faqfirli ansori wal muhajiroh"

3. Rebus daging kambing sehingga empuk.
4. Panaskan minyak. Tumiskan kulit kayu manis dan buah pelaga sehingga naik bau.
Kemudian masukkan bawang besar dan kacau perlahan sehingga garing.
5. Setelah garing, masukkan halia dan bawang putih yang telah ditumbuk.
Kacau perlahan sehingga garing. Seterusnya masukkan rempah dan sedikit air.
Kacau perlahan sehingga pecah minyak.
6. Seterusnya masukkan tomato puree. kacau lagi sehingga pecah minyak.
7. Seterusnya masukkan kambing beserta sedikit air rebusan. Kacau lagi sehingga mendidih.
8. Akhir sekali masukkan santan/susu atau tairu. Kacau sehingga kuah pekat. Tutup api.
9. Taburkan daun ketumbar, daun bawang dan cili semasa menghidang.
10. Boleh dimakan bersama nasi putih, nasi hujan panas, nasi minyak atau nasi beriani.
Bismillahirrahmanirrahim..




Kat dapur kak Fatim ni bnyak mengingatkan kita ttg doa2 utk memulakan sesuatu kerja...terima kasih kak...

3 comments:

mala said...

kalau masak kambing masala mala suka guna rempah Shan dari pakistan. sedap ..

Cheq Sue said...

Lama dh teringin nk mkn dgg kambing tp sini susah nk dpt. Yg ada frozen tp was was

Umie Jazz said...

Assalamualaikum...sedapnya Liza klu dpt cicah dgn roti...yumyumm

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...