Tuesday, September 17, 2013

Ayam Percik Kelate Bonda...





RESEPI AYAM PERCIK KELATE
Bhn2:

1 ekor ayam - potong 12 dan cuci
1 inci halia
3 ulas bwg pth
Sdkt garam
Srbk kunyit
Air - utk merebus

- halia dan bwg pth ditumbuk halus.
- lumurkan semua bhn pada ayam dan perapkan seketika.
- rebus bersama sdkt air hingga 1/2 masak.
- bakar ayam sehingga masak dan sentiasa siramkan kuah di atasnya semasa membakar.

Bhn2 kuah percik :

1 biji kelapa - ambil santan
5 ulas bwg merah
1/2 inci halia
Tpg beras / tpg gandum secukupnya - utk pekatkan kuah
Sdkt srbk kunyit
1 s/b cili mesin
Garam
Gula dan serbuk perasa
1 kpg asam keping

- tumbuk halus bwg merah dan halia.
- masukkan santan dan bhn tumbuk ke dlm periuk
- masukkan juga srbk kunyit, cili mesin, asam keping dan tpg.
- masak di atas api sederhana  dan pastikan tpg tidak berketul.
- biarkan didih dan masukkan garam, gula dan srbk perasa
- bila kuah dah agak pekat, tutup api dan siramkan atas ayam yg dibakar.
- dah siap la tuuuu....hihihihi



Ayam percik ni mmg best, kadang2 kitaorg mkn nasi berkuahkan kuah ayam percik ni je, pada yg tak pernah merasa ayam percik kelate ni, sudi2kanlah mencuba ye...


2 comments:

Kakzakie said...

Ramadhan yg lepas anak kakak selalu beli ayam percik macam ini Liz..

zana fahmi said...

Teringat pasar malam kat Kelantan, selalu adik ipar beli. Nak buat sendiri mmg malas kalau dah berlambak org jual..hehe..dasar pemalas.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...