Monday, September 9, 2013

Durian Mousse Cake...



Assalamualaikum wbt dan salam bersua kembali di alam maya...hari ni cuaca kat sini tak menentu, kejap panas kejap mendung..nk keluarkan kain kat jemuran pun was was...

Disebabkn sekarang ni musim doghyan datang lg, so Liza try la buat kek ni, nak tau jugak rasa mousse durian ni kan..mmg tak menghampakan resepi dr Alex Goh ni yg Liza ambik dr buku penyediaan kek kreatif dia...sedap,lemak n berkrim...hihii

Cara penyediaan kek yg Liza sertakan kat bawah ni ,Liza olah ikut cara Liza ye..biasa lah nk senang kan...



Mula2 kita kena sediakan kek span ye..

RESEPI DURIAN MOUSSE CAKE

Bhn2 kek span:
250gm tepung sponge mix
50ml air
1 s/k ovalette
5 biji telur B
50ml minyak / butter cair
1 s/k esen vanilla

- satukan semua bhn KECUALI minyak / butter cair.
- pukul hingga betul2 putih dan gebu.
- masukkan minyak / butter cair sedikit2 sambil dikaup balik.
- tuang dlm loyang 8 @ 9 inci yg telah digris dan dilapik kertas..
- bakar dalam ketuhar 170C selama 30 minit atau sehingga kek masak..
- terbalikkan kek sejurus dikeluarkan dr oven, lepas 10 minit terbalikkan semula, sejukkan..
- potong kek kepada 2 @ 3 bhgn..





Bhn2 Mousse Durian:

Bhn A:
200gm puri durian
60gm gula
120ml air
 - didihkan bhn2 di atas

Bhn B:
3s/b serbuk gelatin
6 s/b air
- cairkan secara double boiler.

Bhn C:
160gm krim putar - pukul hingga kembang

Bhn D ( Liza tambah)
1 s/t perasa durian
1 s/t pewarna kuning

Kepingan almond panggang - hiasan

Cara cara:

- campurkan bhn A ke dlm B dan adun sebati..
- campur kesemua bhn bersama krim putar yg telah dipukul kembang dan gaul sebati.
- ambil sekeping kek, dan sapukan dgn krim durian, letak lapisan kek seterusnya dan ulangi langkah yg sama hingga habis..
- sapu keseluruhan kek dgn baki krim durian dan hias dgn almond panggang, simpan dlm petisejuk hingga keras sebelum dipotong..
- yummmyyy..



3 comments:

Sue @ Nenie said...

Assalamualaikum Kak liza..nampak menarik gitewwww...mesti semerbak bau duriannyaaaaa

Bbwana adienia said...

wow..sedapnya kek durian..

rahel said...

Ooooo waw sangat mengancam...tak sabar nak rasa...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...