Monday, August 26, 2013

Kuih Sagupal Bonda....


Ni sebenarnya menu kuih berbuka hari tu, request dr cik hubby..mmg peberet dia lah ni...Liza buat pun tak banyak sbb anak2 kurang mkn kuih2 cmni...



RESEPI SAGUPAL BONDA

Bhn2:
2 cawan sagu putih - bersihkan dan toskan
4 mangkuk santan
Sehelai daun pandan
Sedikit halba
Sehiris nipis halia
Gula pasir secukupnya
Secubit garam

- masukkan sagu ke dlm bekas besar dan tuang air panas mendidih sdkt2 .
- buat hingga sagu blh dikepal dan ketepikan.
- masak santan bersama daun pandan, halia, halba, garam dan gula hingga mendidih.
- masukkan sagu yg telah dikepal td dan masak hingga sagu betul2 masak.
- sejukkan dan sedia dihidangkan.. senangkan...

5 comments:

Aziela said...

Saya pernah makan sekali jer. Beli di Kuantan masa tu. Cuma tak silap, dalamnya ada inti kacang hijau. Maknanya kalau buat sagu gumpal kosong pun bolehlah yer...

Liza said...

kalau kat Kelantan mmg kosong kat dalam ni takde inti...tu pun kalau Liza tak silap la...hihihi

SirHezree said...

Yang ada inti tu.. namanya kuih SEPANG

Azie said...

As salam,
Rasnya masa dulu dulu saya makan asam guppal tak ada inti. Mungkin kat kampung saya, jenis tak ada inti kot

Siti Sarah.Zakaria said...

Saya pun selalu makan yang takde inti..kena buat sendiri baru sedap kan..plan nak buat jap lagi...Tq sharing..xtahu nak kepal mcm mn sagu tu..hihi dat y google..salam perkenalan ye sis Liza

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...