Saturday, August 17, 2013

Biskut Bangkit Asli...



Sebenarnya Liza mmg trauma nk buat biskut bangkit ni sbb dulu2 Liza buat ikut satu resepi dr majalah dan biskut bangkit ni tak menjadi, keras sgt2...almaklumlah masa tu tak berapa pandai nk agak tepung, ikut sebiji2 dlm resepi, sekarang ni alhamdulillah la setakat nak buat utk family tu..tapi takde la pandai sgt..belajar dr pengalaman kan..hihihi



Tapi alhamdulillah resepi biskut bangkit dr Kak Besah ni mmg gerenti menjadi dan sedap...anak2 n hubby cakap macam bangkit yg beli kat kedai...tapi Liza ada tambah  baking powder utk bagi nmpak biskut bangkit ni merekah kat atas tu..

Terima kasih Kak Besah atas resepi ni...

RESEPI BISKUT BANGKIT ASLI

Bhn2:

  • 3 cawan rata tepung ubi (+-300g)
  • 1/2 cawan tepung gandum(+-50g)
  • 1 cawan atau lebih pati santan dari sebiji kelapa(tak campur air)
  • 1 cawan rata gula ising(+-130g) - ( yg ni utk manis sedang2. kalau nk manis btol gunalah gula halus/gula kisar)
  • 2 biji kuning telur grade B
  • sehelai daun pandan disiat & disimpul
  • sedikit bijan utk hiasan - xletak
  • 1/2 s/k baking powder - Liza tambah             
  • Cara-cara

    1. campur kedua2 jnis tepung lalu digoreng tanpa minyak(sangrai) dlm kuali hingga ringan. lpastu ayak dan sejukkan.
    2. masak santan bersama daun pandan hingga mendidih - ketepikan.                
                             
    3. ayak gula ke dalam mangkuk. campur kan telur lalu dikacau hingga sebati. mula2 memang sukar.. lps tu ok. kacau dgn pemukul telur manual jer hingga sebati.tp, kalau dienjut hingga kembang lagi baik hasilnya.
    4. gaul tepung bersama telur rata2, tambah santan sedikit2 sambil diuli hingga menjadi doh. kuihni kena banyak uli. uli dgn tapak tangan macam uli doh. x mainlah lembut2.. agak2 doh tu boleh di canai ok lah tu. santan x smestinya habis digunakan yer..                
                             
    5. ambil seketul doh, gelek dgn penggelek antara dua helai plastik. celup acuan dlm tepung sebelum menerap kuih. susun atas loyang yg telah dilenser dgn majerin dan ditabur sedikit tepung. setiap kali nk canai & gelek doh kena diuli lagi spaya kuih jd rangup.                
                             
    6. sapu dengan nipis ditengah2 atas kuih dgn putih telur lalu ditabur sedikit bijan. puth telur brtujuan utk lekatkn bijan saja, jgn sapu berlebihan, takut serap pd doh yg akn mnyebabkan biskut jd keras.                
                             
    7. bakar dlm oven yg telah dipanaskan terlebih dulu dgn suhu +- 150c selama 30 mnt atau hingga masak. ikutlah kepanasan oven masing2 yer..

     
    
     
     
     
     
     

    No comments:

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...