Monday, August 27, 2012

Nasi Dagang Bonda dan Gulai Itik Serati...

Assalamualaikum wbt dan salam 9 Syawal 1433H buat semua....pekabar semua, ni mesti ada yg demam terlebih mkn ketupat kan...hihiii..ape pun hari ni bermulalah balik persekolahan bg anak2, tp bg negeri2 pantai timur tu, semalam dah start sekolah kan...huhhh rasa tak puas lagi cuti seminggu ni, rasa macam pendek je kan....

Raya kedua hari tu cik hubby n anak2 request nasi dagang..hubby siap2 belikan itik serati lagi...haaaa, sape yg belum pernah rasa itik serati ni, mmg kena cuba sbb bg Liza isi itik ni lg manis dr ayam kpg....sedaaappp bg kitaorg...hiihhii




Nasi dagang tu Liza buat ikut cara arwah ma, campurkan sdkt beras pulut dan beras biasa..maknanya ada 3 jenis beras utk nasi dagang kali ni...cara2 dia sama jer cm buat nasi dagang yg biasa, Liza dah pernah buat kat SINI...

RESEPI NASI DAGANG BONDA

Bhn2:

4 cawan beras nasi dagang
2 cawan beras pulut
4 cawan beras biasa
3 cawan santan pekat
6 cawan santan cair
2 s/k halba
7 ulas bawang merah - hiris nipis
2 ulas bawang putih - hiris nipis
2 inci halia - hiris nipis memanjang
Garam dan gula
- bersihkan semua beras dan rendam berasingan semalaman.
- masak santan pekat bersama garam dan gula sehingga gula/garam hancur. Jangan biarkan terlalu lama.(agak2 naik wap shj)
- toskan semua beras. Campurkan semua dan kukus sekejap. Kemudian angkat dan gaulkan dengan santan cair,bwg2,halia dan halba. Kukus semula sehingga nasi masak.
- bila nasi dah masak, angkat dan gaul pula dengan santan pekat. Kukus semula dalam 5 minit.
- bila dah siap blh dihidangkan dgn gulai kegemaran dan acar timun.(Liza makan dgn gulai itik dan acar timun)

Untuk gulai itik ni pun Liza dah pernah buat kat SINI jugak...utk memudahkan Liza CnP kat sini pulak ye...

RESEPI GULAI ITIK SERATI

Bhn2:

1 ekor itik / ayam kampung - potong kecil
Santan pekat dr 2 biji kelapa
2- 3 s/b kerisik
2 paket rempah kari ayam - Liza guna Adabi
2 s/b ketumbar biji - goreng tanpa minyak dan tumbuk halus
1/2 inci lengkuas
1/2 inci kunyit
1 inci halia
6 ulas bwg merah
2 ulas bwg pth
3 s/b cili mesin
Air asam jawa
Garam, gula, nise
Rempah 4 sekawan - Liza tambah yg ni

- lengkuas, halia, bwg merah, kunyit, bwg pth dimesin halus.
- campurkan bhn mesin dgn rempah kari, cili mesin dan sdkt air.
- panaskan minyak dan tumis rempah 4 sekawan dan bhn2 mesin td hingga wangi.
- masukkan air asam jawa dan masukkan juga itik yg telah dibersihkan
- bila nmpk itik dh kecut sikit,masukkan santan dan biarkan mendidih.
- masukkan ketumbar dan kerisik.
- masukkan juga garam, gula dan nise
- masak hingga pekat sedikit.
- sedia dihidang..

*TIPS ~macam2 cara untuk melembutkan dgg ayam kpg @ dgg itik..yg biasa Liza tgk org masukkan sdkt soda bikarbonat @ gula2 hack's hitam tu dalam gulai td...Insyaallah dgg akan cepat empuk dan tak akan ubah rasa masakan kita...



2 comments:

EmbunRosaliza said...

Nasi dagang adalah menu yg paling akk suka masa raya, tapi jrg2 dh org buat. Mseti sedap kan gulai itik tu

ela said...

uniknya gulai itik...salam kenal

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...