Wednesday, July 27, 2011

Apam Tersengih aka Senyum laa...


Apam mekar ni 1st kejadiannya...bkn apa, nak buat sebelum ni tkt xjadi...almaklumlah saya ni kan mak budak baru belajar...tp dgn tekad dan semangat waja, cuba la jugak buat berpandukan segala tips2 yg dapat...dannnn alhamdulillah jadi la jugak walaupun xtersenyum lebar macam sifu2 yg buat...apam ni tersenyum ala2 manja gitu...auuuwww maluuuu....apam kat atasni Liza tambah nutella filling utk anak2 dan....


Yang ni pulak filling jem strawberry untuk papa...cukuplah papa yer...nnt umi buat lagi...cam biase jom intai resepi pulak

Apam Tersengih aka Senyum aka Merekah

250 gm gula - kurangkan
2 biji telur - pada suhu bilik
1 s/k esen vanila
200 ml susu segar - suhu bilik
300 gm tpg gandum
1 s/k ovalette
pewarna - terpulang

Cara2

- pukul gula dan telur hingga betul2 kembang dan gebu.
- masuk esen vanila, tpg gandum, ovalette dan susu segar..
- pukul lg hingga gebu..
- bahagikan adunan kpd 2 mangkuk dan warnakan..
- masuk adunan dlm piping bag dan picit sedikit adunan berwarna dlmacuan kertas..
- kukus 15 minit dgn api besar
* jarakkan sdkt masa mengukus..*





3 comments:

Nurul said...

Salam, K Liza...
Terima Kasih sudi berkunjung ke dapur cyber nurul.. :)
apam mekar tu nurul pernah gak buat, tapi x tau knp x mekar sgt..huhu :(

Liza said...

wsalam...sama2 la yer...apam mekar ni kalau tgk resepi mmg senang tp susah jugak nak mekarnya kalau xikut segala petuanya..sbb tu Liza peram lama resepi ni, tkt frust...hehehhe

nuwairani ismail said...

nani buat apam dot2, pastu konon2 adunan last sekali nak buat mekar. cubalah kuatkan api kukusan. tapi apam tu takmo senyum pon...tertutup rapat lagi...hmm..kene cuba lenkali la ni.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...