Saturday, January 4, 2014

Sandwic Sardin Jerr....


Assalamualaikum wbt...ari ni breakfast dgn sandwich sardin je, rasanya dah lama tak buat..ye la, kadang2 kena layan selera kita jugak kan...hihihii

Sandwic sardin ni Liza rasa semua tau buat kan, simple je kan..rasanya anak2 kecik pun tau nak buat...tapi Liza nk tempek jugak kat sini utk rujukan anak2 Liza dan pada sesiapa yg baru nk berjinak2 kat dapur...



RESEPI SANDWIC SARDIN

Bhn2 sardin:

1 tin kecik sardin
3 ulas bwg merah*
1 ulas bwg pth*
2 s/b cili mesin @ lebih - terpulang
2 s/b air asam jawa
Garam dan serbuk perasa
Sdkt minyak utk menumis

- tumbuk bhn bertanda *
- panaskan minyak dan tumis bhn2 tumbuk td dan cili mesin.
- bila dh garing,masukkan air asam jawa
- biar hingga agak kering dan masukkan sardin bersama sosnya sekali.
- masukkan juga garam dan serbuk perasa seukupnya.
- angkat dan ketepikan..

Bhn2 sampingan :

Roti secukupnya - potong kulit tepi
Timun - potong dadu
Bwg besar - potong dadu
Lada merah - potong dadu ( optional )
Limau kasturi / nipis ( optional ) -perah sdkt dan ambil airnya.( sikit jer )
Mentega / marjerin - sapu pada roti.

Cara buat sandwic:
- lenyek ikan sardin dan masukkan bhn2 yg dipotong td.
- gaul sebati dan masukkan air limau dan gaul lg.
- ambil sekeping roti yg telah disapu mentega/ marjerin dan letakkan sardin di atasnya dan ambil sekeping lg roti dan letak di atasnya.
- dah pun siap utk dimamam...senangkan...

1 comment:

mama sara nur said...

Assalam
Suka mkn utk sarapan pagi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...