Tuesday, July 17, 2012

Sambal Telur Puyuh..


Macam masak sambal telur biase je, tp kali ni Liza guna telur puyuh...kalau mkn ngn nasi lemak pun sodap ni....hihihii

RESEPI SAMBAL TELUR PUYUH

Bhn2:

5 biji telur rebus - potong 2 atau sebijik2 (blh digrg skjp @ biarkan camtu jer) - Liza guna telur puyuh
1 biji bawang besar - di potong nipis
1/2 sudu kecil asam jawa segera
1 sudu besar gula /lbh
Garam secukup rasa

BAHAN DIKISAR LUMAT :

15 biji cili kering / lebih - terpulang pada selera
2 biji bawang besar
2 ulas bawang putih
1 cm belacan - optional



- Panaskan sedikit minyak dan tumis semua bahan kisar tadi sampai terbit bau wangi dan cili menjadi masak dan terbit minyak.
- Kemudian masukkan gula, asam jawa, garam dan bawang besar .Terus mengacau semua bahan tadi sehingga bawang besar menjadi layu.
- Masukkan semua telur dalam sambal tadi dan terus mengacau semua bahan secara perlahan-lahan supaya sambal meliputi seluruh pemukaan telur , jika kurang masin tambah la garam lagi , tak perlu masak telur ni terlalu lama.

- Bila dah cukup mesra dan cukup rasanya, blh la hidang yer....

2 comments:

Ucu Faridah said...

salam liza....harap2 sihat lah yer...

nyehhh...nyehhhh..ucu dtang awal pagi ni..sambil2 mkn nasi putih (skrg ni) sambil tengok sambal telor puyuh liza terasa mcm dah sampai kat tekak tau...

Liza said...

wslm ucu. alhamdulillah Liza sihat...
bestkan kalau tgk gmbr je terus rasa kat tekak...kuikuikui

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...