Thursday, April 16, 2015

Sambal Lokan....



Liza pun tak pasti apa sebenarnya nama siput yg besar ni..cuma kalau tak silap, orang klate panggil lokan, kalau Liza salah tolong betulkan ye...
Lokan ni bukan semua tempat ada, biasanya banyak kat area pantai timur...yg Liza beli tu, makcik tu bagi harga RM5 sekilo, kitaorg beli 3 kilo..dapatlah lebih kurang 30 biji siput ni, biji ke...hihi hentam aje la...kalau cikgu BM baca ni, kompem nangis 3 hari 3 malam...hihihii

Liza decide masak sambal je siput ni, sbb memang orang dlm rumah ni hantu sambal..tapi kena lebihkan kuah sikit ye sbb diaorang ni mmg tak pandai makan kuah kering2...ikut je la kan, janji habis...





Masak sambal lokan ni sama je cara dgn sambal yg lain, CUMA lokan ni kena rebus dulu tanpa air, bila kulit tu dah terbuka, kita ambik la isi dia, lepas tu baru masukkan dlm sambal atau apa jua masakan kita...ye la kan, takkan nak letak sebiji2 gedabak dgn kulit dia sekali dalam kuali kan, hihihii

Jom kita tgk resepi biasa2 ..

RESEPI SAMBAL LOKAN

Bhn2:

300 gm udang - buang kepala dan bersihkan( Kali ni guna lokan-rebus dulu)
1 biji bawang besar * - nk guna bwg merah pun blh
2 ulas bwg pth *
6-7 s/b cili mesin
Sdkt air asam jawa
Sdkt minyak
Garam, gula

- mesin bhn bertanda *
- panaskan sdkt minyak dan grg udg hingga masak, angkat n ketepikan..( kalau udang kecik tak yah grg dulu)
- guna minyak yg sama, tumis bhn blend dan cili mesin hingga naik bau..
- masukkan air asam jawa, garam dan gula secukup rasa..
- akhir sekali masukkan udang yg telah digrg dan gaul sebati, angkat..






1 comment:

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

betul tu... memang tak semua tempat ada lokan ni... buat rendang pun sedap jugak ni liza..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...