Monday, April 27, 2015

Bahulu Pandan n Choc Rice...



Assalamualaikum wbt ...dah lama rasanya tak buat bahulu ni, tak tau la nape, mgkn jugak sebab bizi kot...hihihi alasan.
Bahulu yg Liza belajar dr Chef Zubaidah ni agak lembut ye, berbeza dgn bahulu dulu2 atau bahulu tradisional...tgk la pada sukatan tepung gandum tu, sikit je..
Sekali lagi Liza nak ingatkan, kalau tgk pada bhn2 nk buat bahulu ni mmg simple TAPI kalau tak kena gayanya mmg hancusss...tapi jgn risau, macam biasa Liza akan sertakan sekali tips utk buat bahulu ni..yg penting jangan takut utk mencuba, kalau tidak kita takkan tahu di mana silapnya...






RESEPI BAHULU

Bhn2:

4 biji telur
120gm tpg gandum
1/4 s/t baking powder
1/2 s/t esen vanila / esen ros
80 - 90gm gula kastor - panaskan sekejap hingga suam2
1/2 s/t ovalette - optional
 
 
Cara cara (yg ni Liza CnP dr Tuntung sbb sama cara dia)
 
 
  1. Pukul telur , ovalette dan gula sehingga kembang dan pekat. -bab ni mmg betul2 penting yer kalau tidak bahulu tak akan mnjadi..
  2. Ayak tepung dan baking powder kedalam adunan batter yang telah betul-betul kembang dan pekat. Kacau adunan dengan spatula.
  3. Tips 1. Sebelum bakar bahulu, isikan acuan dengan minyak dan bakar dalam oven selama 10 minit untuk memanaskan acuan dan supaya adunan tidak melekat. Keluarkan acuan yang telah panas dari oven dan buangkan minyak. Acuan sedia untuk digunakan. - yg ni penting utk elak bahulu melekat kat acuan
  4. Tips 2. Sediakan kain yang dibalut pada kayu untuk sapukan minyak ke acuan setiap kali sebelum masukkan adunan ke acuan.
  5. Tips 3. Bakar gula dalam oven sebentar sebelum guna sehingga agak-agak hangat dan terus tuang kedalam telur. Tips ini untuk ketahanan kuih bahulu. Tahan sehingga sebulan tanpa pengawet. Kalau x mahu buat cara ini, kuih bahulu boleh tahan selamat 2 minggu. InsyaAllah.
  6. Tips 4. Untuk meringankan kuih bahulu, bakar tepung dalam oven. Tapi jangan lama-lama. Sekejab je. Dan tepung agak-agak hangat je. Ini sama lah dengan kaedah orang dulu-dulu jemur tepung.
  7. Update : Suhu bakar 220C sehingga bahulu kekuningan. Bahulu naik lebih cantik jika 'off' kan fan kat oven sbb kalo guna fan bahulu akan mengecut sedikit nanti. - suhu oven bergantung pada jenis oven, biasanya 200 C - 250 C



Kalau nak perisakan bahulu ni, lepas dah siap pukul semua, masukkan perisa atau pewarna yg kita nak..






1 comment:

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

anak2 akak suka mkn bahulu...
betul tu.. bahulu dulu2 lagi simple bahan2nya kan? hanya telur, gula & tepong. bahulu moden ni ada tambahan baking powder & ovalette.. pastu mcm2 perisa boleh buat...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...