Tuesday, April 28, 2015

Kuih Koci Pulut Hitam....




Assalamualaikum wbt dan salam bersua kembali...kali ni Liza nak share kuih koci yg Liza buat semalam..sebenarnya ni lah kali pertama Liza buat kuih ni, tengok tu, nak melipat daun pun tak berapa menjadi....kikikii
Hubby mmg dari dulu lagi sukakan kuih ni, tapi Liza tak terbukak hati pun nak belajar buat, sbb Liza mmg tak makan kuih ni..tapi bila anak2 dah besar dan nampaknya mengikut selera papa diaorang, maka terpaksalah umi diaorang belajar buat...tu pn ambik masa yg lama dok pikir..




Dan baru2 ni, bila tertengok resepi ni kat fb yg dikongsikan oleh Kak Wan Raudzah Wan Ismail, maka keinginan nk buat tu datang balik, tu pun tak berapa confident..dan Alhamdulillah smlm lahirlah kuih koci pertama di rumah ni, puashati tgk hubby n anak2 makan, lepas satu, satu diaorang ambik....hhmmmm
Terima kasih kak Wan atas perkongsian resepi ni, Liza mintak izin utk share kat sini pulak ye...



 
RESEPI KUIH KOCI PULUT HITAM
 
 
Bhn2:
1 1/2 cwn tpg pulut
1/2 cwn tpg pulut hitam

1 sdb tpg gandum
1 cwn air ikut kelembutan 
Cara:
Satukn semua tpg2 n bancuhkn dgn air sedikit2 hingga mnjadi adunan yg lembut.. 
Bahan Inti:
Sebiji kelapa parut muda
1 cwn gula merah + 1 cwn air+ daun pandan - masakan - tapis
2 sb gula pasir
Sedikit garam - utk melemakkn rasa inti..
Sedikit tpg jagung 
Cara:
Campurkn semua bahan kecuali tpg jagung n masukan 1 cwn air lagi masak inti hingga agak kering n masukan tpg jagung kacau hingga inti kering.
Bahan Santan:
2 cwn santan dari sebiji kelapa
3 sdb tpg beras
1 helai daun pandan
1st garam
Cara:
Campur semua bahan n kacau atas api hingga pekat.
Cara membuat kuih koci;
Ambil adunan agak2 dlm anggaran 20 gm leperkn n masukkn inti... ketepikan n buat sampai habis..
Panaskn air dlm periuk hingga meggelegak - masuka kuih tadi dan biar hingga kuih koci timbul mcm buat buah melaka - angkat n masukan kuih koci ke dlm santan tadi n golek2 kn dgn santan ..
Ambil daun pisang n sapu minyak - masukan kuih koci tadi n sudukn sedikit santan ke atas kuih koci n bungkus kemas - kukus 5 minit uk mndapatkn aroma daun pisang n kuih koci lebih tahan lama..

 





5 comments:

Kakzakie said...

Oh... rebus macam buat buah melaka dulu ye Lizz. Kakak biasa lepas isi inti rendam dalam santan pekat. Lepas tu terus bungkus dan kukus. Lain kali kakak nak buat cara Lizz nak bagi lebih lembut pastinya..

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

sedap ni liza.. akak suka kuih2 lama camni.. tp dah lama tak buat...

Liza said...

betul tu kak zakie, rebus cm onde2 je..mmg lembut kak, sukaaa

Liza said...

Liza ni pulak baru pastime try buat kuih koci ni kak ratna, mmg sedap rupanya kuih ni ye...hihihi

bil bil said...

resepi kuih

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...