Monday, October 19, 2015

Pulut Kuning dan Kerutup Ayam....





Assalamualaikum wbt dan salam manis utk semua pengunjung ID yg Liza sayangi....semoga kita semtiasa dilindungi Allah swt dlm apa jua yg kita lakukan, insyaallah....Aamiin

Dah lama sgt rasanya tak buat pulut kuning ni sbb tiap kali terlintas nk buat, tak cukup ahli...jadi niat tu terpaksalah dipendamkan dulu...baru2 ni kebetulan abang pun cuti, jadi on je la pulut kuning ni...Liza buat utk lunch ari tu dan digandingkan dgn lauk kerutup ayam yg jugak mmg peberet family Liza...Alhamdulillah suka bila tgk semua org berselera makan..




RESEPI PULUT KUNING
Bhn2

1 kg beras pulut - basuh
Sdkt pewarna kuning
1 kpg asam keping
Sdkt serbuk kunyit - bancuh dan tapis
Air secukupnya

- rendam semua bhn di atas semalaman utk mendapatkan warna kuning yg cantik.

1 biji kelapa- perah dan ambil santan dlm 3 cwn
Garam
Gula

- masak santan bersama gula dan garam.
- bila gula dan garam dh hancur dan santan dah naik wap, tutup api.

Cara

- panaskan air kukusan hingga mendidih dan kukus beras pulut lebih kurang 15 minit.
- angkat dan terus gaulkan dgn santan yg telah dimasak td.
- gaul hingga pulut lembut dan sebati.
- sedia dihidang dgn lauk kesukaan..


* kalau pulut masih lagi keras, kukus lagi slps digaul santan, mungkin dalam 5-8 minit utk dapatkan pulut yg lembut...





RESEPI KERUTUK AYAM MARBELES
Bhn2:
1 ekor ayam - potong kecil dan bersihkan
6 ulas bwg merah*
2 ulas bwg pth*
1/2 inci lengkuas*
2 btg serai*
1 inci halia*
1/2 inci kunyit hidup*
1 paket kecil rempah kerutup (Liza guna adabi)
2 s/b rempah kerutuk klate
2 s/b rempah kari dgg
2-3 s/b cili mesin
1/2 cawan kerisik
1 keping gula merah (nise)
Garam, gula secukup rasa
1 cawan santan pekat dr sebiji kelapa
4 biji ubi kentang - belah 4
Air asam jawa
4 sekawan
Daun pandan
Minyak

- bhn2 brtanda * dimesin halus
- panaskan minyak dan masukkan daun pandan dulu (utk bg kerutup ni wangi)
- bila dah naik bau, masukkan 4 sekawan dan bhn2 yg dimesin.
- masukkan pula rempah2 yg tlh dicampur dgn sedikit air, cili mesin dan air asam jawa
- biar sehingga naik minyak br masukkan dgg,kentang dan santan
- bila dah mendidih, masukkan pula gula melaka dan garam serta perasa (optional)
- biarkan sehingga sedikit pekat dan masukkan kerisik
- sedia dihidang dan boleh la dimamam....







2 comments:

Nooriah Abdullah said...

pulut mmg sedap ni Liza bila masa pun mmg fav tambahan ada kerutub adoii terliur sudah bah

Liza said...

pergi buat cepat kak.kang meleleh pulak air liur tu,kikiki

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...