Monday, October 5, 2015

Ayam Kicap Pedas Madu Karipulai...



Assalamualaikum wbt...lama bebenor rasanya tak masuk dapo sini kan..ari ni nak share lagi resepi yg pemes seantero skrg gara2 penangan Lina, ayam kicap pedas madu karipulai...kalau sebelum ni Liza tak pernah gunakan ayam macam resepi asal, tapi kali nicuba ikut resepi seratus peratus...memang la anak2 suka, ayam kan...hihihi
 
Kesedapan lauk ni mmg tak boleh dipertikaikan lagi, kalau nak tau cubalah buat, bhn2 pun sng je..
 
 


 
Resepi boleh tgk kat bawah ye...
 
 
RESEPI AYAM KICAP PEDAS MADU KARIPULAI
 
Bhn2:
 
  • 1 ekor ayam dipotong 14 bahagian
  • 1 bawang besar di hiris2 nipis
  • 3 tangkai daun kari
  • 2 biji buah tomato dibelah 4 setiap satunya(xboh tadak stok)
  • 10 ulas bawang merah dikisar
  • 6 ulas bawang putih dikisar
  • 1 inci halia dikisar
  • 2 batang serai ketuk (linapg tambah) - guna jugak
  • 2 sudu besar cili kering kisar (linapg gn cili giling)-tambah jugak
  • 1 sudu besar sos tiram
  • 2 sudu besar kicap pekat Mahsuri (linapg tambah)- Liza pun tambah 
  • 2 sudu besar madu
  • 1 biji cili merah - potong serong (linapg tmbh)- xletak
  •  Garam secukup rasa
  • Sedikit serbuk kunyit
  • Sedikit hirisan ketumbar - xde stok
CARA MEMBUATNYA
  1. Lumurkan potongan ayam dengan serbuk kunyit dan sedikit garam sehingga rata dan gorengkan seperti biasa sehingga garing. Angkat & toskan
  2. Dengan sedikit lebihan minyak tadi, tumiskan bawang besar,serai & daun kari sehingga agak layu, baru dimasukkan pula bahan2 kisar seperti bawang merah, bawang putih, halia & cili giling dan kacau2kan sehingga agak garing & naik aromanya
  3. Masukkan sos tiram, kicap pekat dan madu, kacau2ka.Tambah garam dan gula (jika perlu).
  4. Apabila kuah sudah pekat, masukkan ayam goreng tadi dan kacau2kan biar sebati dengan kuahnya
  5. Terakhir baru masukkan buah tomato, cili merah dan hirisan daun ketumbar.Kacau2kan lagi
  6. Apabila sudah nampak sebati bolehlah ditutup api & sedia untuk dihidangkan.




 
 
Tq fren Lina sebab memanjangkan resepi marbeles ni...
 
 
 


2 comments:

Kakzakie said...

Kakak dok baca-baca dari mula sampai akhir macamana dpt nama Karipulai tu Liz.
Terliur kakak tegnok gambar..

kak pb said...

Karipulai tu daun kari kan? Style utara mmg ckp daun kari mcm tu kot liza....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...