Friday, January 9, 2015

Roti Manis ZZ....



Kali ni Liza buat roti guna resepi dr K.Zalina pulak..thnx ye kak atas perkongsian resepi ni...bagi Liza kak ZZ ni mmg pakar wat roti n kuih muih melayu...nk tengok step by step boleh g jenguk kat dapur kak ZZ ye...



RESEPI ROTI MANIS ZZ

Bhn2:

250 gram Tepung Roti / High Protein
50 gram Margerin (acik guna margerin Pelangi)
50 gram Gula Kastor
1 sudu kecik Yis kering
1/2 sudu kecik Bread Improver
1 sudu kecik Tepung Susu atau Susu Pekat
1/2 sudu kecik Garam Halus
1 biji Telur Gred B
105 ml/gram  Air Suam  (kalau guna mixer kena letak air sejuk)




- campurkan semua bahan dalam bekas kecuali air, yis dan gula...
- Sebelum tu kita kena bancuh air suam dan gula...pastu baru letak yis..kacau dan biar hingga berbuih..
- masukkan air bancuhan gula dan yis dalam bekas tadi...gaul rata...kemudian kita keluarkan dan uli kat atas dulang selama 5 minit..
- tutup doh dan biar kembang 30 minit..
- Bulat-bulatkan doh...lumurkan tangan dengan sedikit tepung untuk bagi tak melekat sangat kat tangan dan nak bagi doh tu nampak licin sikit..
- Kalau nak letak inti, bulat-bulatkan inti tu dulu...
- Isi inti dalam doh pastu boleh susun dalam loyang yang dah dilengserkan dengan margerin..
- tutup loyang dan biarkan selama 45minit - 1 jam..
- sapu atas doh tu, guna 1 biji telur campurkan 2 sudu besar air atau susu segar, kocok sikit..
- bakar selama 15-20 minit, suhu 180C..
- keluarkan dr oven dan sapu marjerin utk kilatkan roti...- yg ni Liza skip sbb tu roti Liza kali ni tak berkilat,hihihi




6 comments:

Kakzakie said...

Pada kakak ZZ dgn Lizz setanding aje. Nampak dua-dua pakar dapur..

Wani said...

salam singgah kak liza... semakin bagus bisnes akak .. teruskan semangat bisnes hiii.. roti ni pun nampak sedap.. tapi wani memang x reti nak menguli huuu

rahel said...

wah...menarik roti manis ni...resepi yg mudah...boleh cuba ni...

tun_telani said...

Salam kak liza.. lamanya tun x meroti.. rindu sgt nk meroti..

Gee® said...

Sedapnyaaa...

umi's cup cake said...

wa..kak liza pun dah buat ni...umi je belum lagi..tgh cari semangat ni..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...