Tuesday, December 3, 2013

Donut Lembut Berinti...



Assalamualaikum wbt dan salam manis buat semua..dah lama Liza buat donut ni, Liza jumpa resepi ni kat fb tapi yg jadi masaalah sekarang ni Liza tak tau dr fb siapa yg Liza ambil..hihihi, jadi pada empunya resepi, Liza mintak halal ye dan izinkan Liza share kat dapur Liza ni...terima kasih bebanyak..

Pertama kali Liza jumpa resepi ni mmg Liza rasa teruja sgt nak mencuba sbb resepi ni tak guna telur..mula2 tu was was jugak, tapi Alhamdulillah lembut, gebu dan mmg tetap lembut walaupun dah sejuk...memuaskan sangat..


RESEPI DONUT LEMBUT BERINTI

Bhn2:

4 cawan tepung gandum - Liza guna tpg high protein
1/2 cawan minyak masak
1 paket yis
1/2 s/t ovalette
2 s/b susu pekat
2 s/b gula
Sedikit garam
3/4 - 1 cawan air - agak2 utk menguli



- satukan semua bhn di dlm mangkuk besar kecuali air..
- masukkan air sedikit2 dan gaul sebati..
- uli selama 10 minit ...
- perap doh selama 1/2 jam hingga naik 2 kali ganda..
- terap dgn acuan donut dan goreng dgn api perlahan..Liza bulat2kan dan isi dgn blueberry filling
- angkat dan tabur gula halus..
- sedia dihidang..


5 comments:

Qhaifa Nur said...

nur bayangkan kalau intinya coklat...aduh sedapnya..

Kakzakie said...

Wahhh.... kakak suka ni. Blueberry lagilah kakak suka.

umi's cup cake said...

kak liza,
tengah lapar ni terliur plak.memang nampak lembut sangat

weezana said...

nampak lembut je.. nak try ganti ngan filling2 lain.. :)

Umie Jazz said...

Assalamuaalaikum liza aduh nmpk sedap dan gebu jer

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...