Thursday, September 3, 2015

Cek Mek Molek...



Ni antara kuih peberet family Liza, mmg tak yah nak risau kalau buat kuih ni, gerenti habis...dr suami hingga anak2, semua mmg suka sgt dgn cek mek molek ni...

Resepi kat bawah ni resepi turun temurun dr arwah ma, mmg dah banyak kali Liza buat..







RESEPI KUIH CEK MEK MOLEK
Bhn2:
1 kg ubi keledek - rebus hingga empuk dan lecek hingga halus
2 cwn tpg gandum
1 s/besar marjerin
Sedikit garam

- gaulkan semua bhn di atas hingga sebati semuanya..
- bubuh gula / inti yg digemari.
- kalau nk buat cik mek just bbh gula dlm adunan td dan bntukkan.

- goreng dgn api sederhana hingga kekuningan dan gula cair.
- angkat dan sejukkan sebelum mkn ye, kang meletup pulak dlm mulut sbb air gula yg panas tu...hihii









3 comments:

Nooriah Abdullah said...

lama jugak kaknoor tak buat cek mek molek ni mcm sedapppppppppp je

Dilah Naim said...

suka makan..kalau nampak gerai yg ada jual, pasti beli..

belum pernah buat sendiri..kurang kerajinan walaupun bahan2 mudah sahaja.. ;-)

LiNa_Pg said...

Alang2 mai check .com atau .my ni...kme la sekali kikiiii...
Sedap ah cek mek molek liza ni..molek sungguh kejadiannya..
Tp mkn time panas tau..nnt melecur..ayyoooo xtau

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...