Tuesday, October 7, 2014

Chilled Oreo Cheesecake....Happy Birthday Angah



Oreo cheesecake ni Liza buat sehari sebelum raya haji hari tu, sempena birthday angah 041014 hari tu...buat pun simple2 je, sebab dah keletihan...hihi
Tapi kat atas tu Liza letakkan macaroon yg Liza buat hari tu utk bagi mewah sikit, konon2 la...coklat ganache tu pun buat bagi leleh kat tepi tu macam yg angah suka...Alhamdulillah mmg birthday girl suka sangat..



RESEPI CHILLED OREO CHEESECAKE

Bhn2:

Dasar Kek
200gm biskut oreo(buang krimnye)
80gm butter cair

*campurkan butter & biskut yg telah dihancurkan,tekan dlm loyang
ratakan & buh dlm peti ais selama 20 minit.

Bahan Kek
250 cream cheese
200gm non dairy whiping krim
1 sudu kecil lemon jus (x letak pun xpe)
1 1/2 sudu besar gelatin + 100ml air panas
60gm gula halus
biskut oreo 1 paket..hancurkan 3 suku..buang krimnye dan selebihnya buat deko..


Cara-caranya:-

1.Putarkan whipping krim hingga jadi krim..ketepikan
2.Putarkan cheese, gula hingga kembang, masukkan gelatin, lemon jus putar sebati..
3.Campurkan whipping krim, kaup balik perlahan2..dan campurkan oreo hancur td, boh dlm loyang yg ade dasar kek td..dan sejukkan dlm peti ais selama 4 jam...leh deco ikut suka...






Haaa, nampak tak, ni kali pertama Liza buat macaroon tauuu, tak tau la jadi ke idak..angah cakap ni biskut orang kaya...hihihi





11 comments:

cheq da said...

Macaroon akak dh jadi la tu..sy dua kali buat..dua2 hampeh..

adda syuhada said...

sedapnya..salam aidiladha..

Wani said...

salam singgah kak liza .. lama x singgah sini .. haaa memang biskut orang kaya tu....sedapnya mengechizzzz ni lama dah tak main chiz chiz..

Najihah Shafie said...

Waa sedapnya cheesecake!! Coklat leleh2 tu yg sedap. Yummm nak sikit kak..hehe

Najihah Shafie said...

Waa sedapnya cheesecake!! Coklat leleh2 tu yg sedap. Yummm nak sikit kak..hehe

anajingga said...

singgah malam , cantik tarikh bday angah tu, terima kasih liza berkongsi resepi enak disini :)

Liza said...

macam ni dah kira jadi ye cheq da, Alhamdulillah..

Liza said...

salam aidiladha jugak utk adda..

Liza said...

akk pun dah lama tak buat ciskek, ni pun sbb birthday angah, kena la buat spesel sikit kan...hihi

Liza said...

tang meleleh tu yang anak2 suka najihah..

Liza said...

sama2 ana, Alhamdulillah..sama2 la kita bertukar2 resepi ye..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...