Thursday, December 18, 2014

Sup Ayam Ala Thai....


Assalamualaikum wbt...sup ayam ni Liza buat minggu lepas gara2 ternampak rakan fb post..walaupun ada bhn yg tak cukup tapi rasa sup ni mmg sedap, nak cakap macam tomyam pun ada jugak,hihihi...




Resepi ni dr rakan fb Tartqueen , terima kasih atas perkongsian resepi ni ye...Liza mintak izin share kat sini pulak...
Sape yg suka hirup sup tu, tunggu apa lagi, jom buat...



RESEPI SUP AYAM ALA THAI


Bhn2:
1 ekor ayam - dipotong 12
atau
1 kg bahagian ekor/lidah/tulang leher/daging lembu (boleh campo semua atau pilih salah satu)
air secukupnya
1 bungkus sup bunjut
6 biji cili api - diketuk
3 batang serai - dititik
2" halia - diketuk kasar
1" lengkuas - diketuk kasar
6 ulas bawang putih - diketuk
garam secukup rasa
1 sudu besar lada hitam - dikisar/ditumbuk kasar

minyak masak secukupnya
3 kuntum buah pelaga
3 kuntum bunga lawang
3 kuntum bunga cengkih
2 batang kulit kayu manis

8 ulas bawang merah - dihiris nipis
1" halia dan 3 ulas bawang putih dijadikan pes

3 biji tomato - dipotong dadu
1 pokok daun ketumbar & akarnya sekali - dihiris kasar(xde stok)
1 biji bawang holland - dihiris

 
Bahan-bahan Taburan :~
bawang goreng
bawang putih goring- xletak
2 biji limau nipis - dihiris
daun bawang dan daun sup secukupnya - dihiris (xde stok)

 
Cara-cara Membuatnya :~
- di dalam sebuah periuk, masukkan air secukupnya
- rebuskan bahagian ekor/lidah/tulang leher/daging lembu sehingga mendidih
- buang bendasing yang terapung di permukaan air dan rebus sehingga kesemuanya empuk iaitu sampai daging dengan tulang nampak dah agak merenggang
- bila dah empuk masukkan sup bunjut, cili api, serai, halia, lengkuas dan bawang putih ketuk
- perisakan dengan garam dan lada hitam dan rebus lagi sehingga benar2 empuk untuk +- 20 minit
(sila pastikan air/kuah sup mencukupi)
- sementara itu panaskan sedikit minyak dan tumis buah pelaga, bunga lawang, bunga cengkih dan kulit kayu manis sampai naik bau dan masukkan ke dalam rebusan tadi berserta dengan minyak gorengan sekali
- tumis bawang merah hiris, pes bawang putih + halia, sehingga naik bau dan layu kekuningan
- kemudian masukkan ke dalam sup dan kacau sebati
- masukkan tomato yang dipotong dadu, daun ketumbar dan akarnya yang dihiris dan renehkan seketika sehingga tomato agak hancur
- siap dimasak dan sedia untuk dihidangkan bersama-sama roti atau nasi putih
- perah limau nipis sebelum menikmatinya
- sediakan juga cili kicap



5 comments:

Bicara Kak Noor said...

mesti wangi sup ni boleh try gak esuk lusa liza..

Amie said...

Waduh! Sure berpeluh2 bila dah hirup semangkuk nih!

tun_telani said...

wahh.. 1st time tgk sup ayam campur lembu sekali.. hehe..
baca cara2 tu 2-3 kali, xnmpk pulak bila nk masukkan ayam tu.. huhu

Lieza said...

tun_ telani

Resepi tu guna ayam atau daging lembu

hayati abdullah said...

sedapnye resepi ni..bole cuba buat ni..:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...