Friday, September 12, 2014

Kuih Getas / Kuih Badak....



Semalam masa borak2 dgn adik Liza, dia rekomenkan buat kuih ni utk minum ptg nnt...dia cakap kuih ni sedap..tapi mmg jakun sejakunnya lah Liza ni, mmg tak pernah tgk atau tak pernah makan pun kuih ni...masyaallah teruknya kan..

Adik cakap kat Kelate org panggil kuih badak, kat negeri lain org panggil kuih getas...ada yg buat bntuk lonjong, tapi Liza prefer buat bntuk bulat, senang...hihii

Disebabkan keinginan nak cuba buat, makan terjadilah kuih ni ptg semalam sbb tgk semua bhn pun dah ada kt umah..tak disangka anak2 mmg suka sgt dgn kuih ni, mungkin sebab rasa lemak kelapa dan manis gula tu kot...



Dalam banyak2 resepi Liza berkenan dgn resepi dr Jurnal Bdaria sbb resepi ni menggunakan sedikit tpg gandum...jom kita tgk resepi ye, thnx bdaria...


 RESEPI KUIH GETAS
 
Bahan-bahannya:-
 
  • 250gm tepung pulut
  • 20gm tepung gandum
  • 150gm kelapa parut putih/kelapa parut muda
  • 130-150ml air (jangan terus tuang semua, tuang sikit-sikit dulu)
  • sedikit garam
  • Minyak untuk mengoreng
 
Cara-caranya:-
  1. Satukan kedua-dua tepung dan kemudian masukkan kelapa parut serta garam. Tuang air sedikit demi sedikit sehingga menjadi doh. Pastikan ia tidak terlalu lembik sangat.
  2. Biarkan sebentar selama 10 minit - Liza skip
  3. Buatkan bulat-bulat kecil dan kemudian leperkan sama ada ia berbentuk lonjong atau leper. Mak saya akan canai atas dulang dan kemudian potong segiempat. pastikan anda sapukan sedikit minyak ditangan anda apabila hendak memegang doh dan menyapu minyak atas dulang apabila hendak meletak doh supaya tidak melekat.
  4. Panaskan minyak dengan api sederhana.
  5. Apabila agak panas, goreng kuih sehingga kekuningan
  6. Pastikan anda sentiasa balik-balikkan kuih supaya tepung tidak mengelembung dan pecah
  7. Bila dah kekuningan, angkat dan toskan dengan tisu masakan.




SIRA AIR GULA

Bahan-bahannya:-
  • 1/2 cawan gula pasir
  • 1/2 cawan air
  • 1 helai daun pandan - Liza tambah
Cara-caranya:-
 
  1. Masukkan gula dan air kedalam kuali yang agak besar. Masak dengan api sederhana......api sederhana ye bukan api kecil atau api yang kuat. 
  2. Jika anda perhatikan buih-buih tu mula-mula ia akan memenuhi bahagian tepi dan kemudian ia akan merebak kebahagian tengah.
  3. Biarkan ia selama 7 minit.
  4. Apabila sudah 7 minit, cuba titiskan setitik air gula atas piring dan kemudian guna jari telunjuk sentuh air gula tadi dan temukan jari telunjuk dengan ibu jari. Lekat-lekatkan beberapa kali.....ia dikira sudah 'menjadi' bila anda rasa ia melekit-melekat dijari dan akan menghasilkan ketulan-ketulan halus kat jari. Kalau tak.....biarkan satu minit lagi. Ketika saya buat ia dalam 9 minit baru saya tutup api. So pastikan pada sukatan diatas, tempoh masak air gula supaya ia pekat adalah dalam 8-10 minit. Jika lebih 10 minit anda akan dapat gula hangus.
  5. Terus matikan api dapur ye.
  6. Kemudian baru masukkan kuih-kuih yang anda hendak sira kedalam kuali dan kacau sampai bunga-bunga gula keluar.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...