Thursday, May 19, 2016

Kari Daging Rusa...




Seperti yang diketahui, daging rusa adalah antara kategori makanan eksotik dan ianya digunakan secara meluas sebagai makanan yang mempunyai protein yang tinggi disamping kandungan lemak serta kolestrol yang amat rendah berbanding dengan ternakan lain.

Hubby mmg suka makan dgg rusa ni sbb takde lemak n boleh panaskan badan...opppsss, bukan panaskan hati ye,hihihi
Stok dgg ni mmg selalu ada kt dalam freezer, sbb kalau habis je, dia akan beli..
Daging rusa ni pun macam dgg biasa jugak, blh masak apa juga jenis masakan..yg penting lagi bnyk khasiat
Kalau masak kari kat umah ni,mmg bertambah2 la diaorang mkn nasi, tak kira la kari apa pun...tapi untung jugak la sbb sng,hihihihi







RESEPI KARI DAGING RUSA BERKENTANG
Bhn2:

1 kg daging - dihiris kecil
5 labu bawang – dikisar
5 ulas bawang putih – di kisar
11/2 inci halia - dikisar
2 kuntum bunga lawang
2.5 cm kulit kayu manis
4 biji buah pelaga
4 tangkai daun kari
4 s/b cili giling
50 g rempah kari daging – di campur dgn 125 ml air – jadikan pes
1liter santan cair
500 ml santan pekat
5 biji ubi kentang besar - dipotong 4
garam dan perasa secukupnya
Sdkt minyak - utk menumis







Cara-cara
Panaskan minyak di dalam periuk.
Tumis bhn kisar, cili giling, rempah kari dan  3 sekawan hingga keperangan.
Bubuh daun kari . Masak atas api perlahan sehingga wangi.
Tuangkan sedikit santan cair ke dalamnya jika rempah melekat pada periuk.
Campurkan daging dan kacau sampai airnya agak kering.
Masukkan pula santan cair dan biar menggelegak. Kemudian tutup periuk dan renehkan selama ½ jam atau hingga daging empuk.
Bubuh pula kentang dan masak sampai empuk.
Akhir sekali masukkan garam, serbuk perasa dan santan pekat , gaul sehingga sebati. Apabila kari menggelegak semula angkat dari api.


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...